Lęk przed porażką – czyli „Będę szczęśliwy gdy będę najlepszy”

Ten artykuł jest częścią serii artykułów o lękach. Jeśli nie przeczytałeś jeszcze wprowadzenia do tego tematu zerknij tu: 9 typów ludzi – 9 lęków, które nie pozwalają nam żyć szczęśliwie”.


Lęk przed porażką to podstawowy lęk enneagramowej Trójki. Ten typ ludzi swoją wartość buduje na podstawie swoich osiągnięć.

Trójki myślą, że są tym, co widzą w nich inni – bardzo często dopasowują się, niczym kameleon, do środowiska. Potrafią nawet tworzyć kilka zróżnicowanych obrazów siebie – dostosowanych do różnego otocznia tak, by to jak najbardziej je „podziwiało”.

Przykładowo wśród rodziny mogą podkreślać swoje wykształcenie, w pracy doświadczenie, a wśród przyjaciół – zarobki, podboje miłosne, itp.

Podstawowy lęk enneagramowych Trójek nie tyle zamyka się w samej porażce, ale tym, co ona dla nich oznacza – bycie bezwartościowym człowiekiem. Trójki chcą mieć wartość – i to dość wysoką wartość dla otoczenia. Prawie zawsze uwydatniają i hiperbolizują swój wizerunek.

W związku z powyższym Trójki intuicyjnie szukają „poklasku” – nie samej akceptacji, jak Dwójki, a podziwu. Prowadzi to w sposób oczywisty do braku autentyczności. Trójki „udają” kogoś kim nie są. Lepszego, piękniejszego, mądrzejszego, itd.

Ale niezależnie od tego, ile poklasku i podziwu osiągną – zawsze im mało. Zawsze czują wewnętrzną pustkę. I im bardziej starają się ją zapełnić osiągnięciami i kreowanym wizerunkiem – tym gorzej się czują.

Prowadzi to do błędnego koła, bo podstawowym pragnieniem Trójek jest czuć się wartościowym człowiekiem, rozumieć swoją wartość, zdobyć pewność siebie. Ale by te elementy zdobyć – trzeba być autentycznym. Trzeba umieć przyznać się do błędów i porażek. Trzeba być „sobą”.

Jednym z moich ulubionych powiedzeń jest „Żeby być sobą trzeba być kimś” (St. Jerzy Lec). Jest ono absurdalnie śmieszne, bo jest prawdziwe na dwóch różnych płaszczyznach. I doskonale opisuje sytuację Trójki. Trójka myśli, że będzie sobą, gdy będzie „kimś„. Gdy zbuduje „image„. To swoisty przesąd Trójki. Trójka chce być „kimś” dla innych.

Ale można też być „kimśdla siebie samego. I to jest podstawa autentyczności i pewności siebie. Gdy Trójka zrozumie, że istnieje ta inna droga do spełnienia życiowego – otwiera się przed nią zupełnie nowa rzeczywistość. Zamiast dążyć do „uwartościowania” swojej osoby poprzez opinie innych – może to zrobić zaczynając od swojej opinii.

„Czy to co robię jest faktycznie zgodne z tym, kim jestem, w co wierzę, jak patrzę na świat” – to fundamentalne pytanie, które powinna zadać sobie każda Trójka. W skrócie – „Czy jestem autentyczny, czy sam dla siebie coś znaczę? Gdy Trójka zrozumie, że jej własna opinia jest tu najważniejsza – może zacząć odkrywać innym swoje autentyczne oblicze. Może zacząć być szczera.

I ten pierwszy – choć cholernie trudny dla Trójki krok – skutkuje szybko tym, czego Trójka tak pragniepodziwem innych. Ponieważ nic nie wzbudza takiej akceptacji i poklasku, jak szczerość. Gdy Trójka widzi, że może i być autentyczna i jednocześnie lubiana i podziwiana – osiąga wewnętrzny spokój, „zabudowuje” istniejącą pustkę.

Droga poprzez sztuczny wizerunek, dostosowywanie się do wymogów otoczenia prowadzi Trójkę do „pustychzwycięstw, szybko mijającej sławy, zagłuszonych emocji i samotności – bo gdy nie jesteśmy autentyczni nie budujemy zdrowych, normalnych relacji. Takie Trójki mogą osiągnąć bardzo wiele – ale te „sukcesy” nie będą miały dla niej znaczenia – nie zapełnią „luki” emocjonalnej i nie zlikwidują jej podstawowego lęku – lęku przed porażką.

Droga poprzez prawdziwy wizerunek i szczerość, poprzez zachowania i decyzje zgodne z jej wewnętrznym „ja” prowadzą Trójkę do zdrowej relacji z jej emocjami i tym samym – do prawdziwych osiągnięć i sukcesów, które faktycznie coś dla niej znaczą.

Inne wskazania dla enneagramowych Trójek:

  • Zacznij obserwować u siebie pojawiającą się potrzebę hiperbolizacji swoich osiągnięć – czy mówiąc prosto – „chwalenia się” przed innymi. Gdy ją dostrzeżesz spróbuj zamiast budować rozdmuchany wizerunek – powiedzieć prawdę i przekazać swoje uczucia, np. zamiast mówić: „Zdobyłem drugie miejsce w tym konkursie, najlepsze w historii szkoły, pokonałem dużo bardziej doświadczone osoby, prezydent miasta uznał moje osiągnięcie za prawdziwy ewenement” powiedz: „Zdobyłem drugie miejsce w tym konkursie i tak naprawdę nie potrafię się do końca z niego cieszyć. Jest mi tak naprawdę przykro. Wiem, że to bardzo dobre miejsce, ale celowałem w pierwsze, bo chciałbym być najlepszy… Ale chcę pracować nad sobą i osiągnąć więcej w przyszłości, dlatego potraktuję tą „porażkę” jako lekcję i będę się dalej starał”. Zobacz jak poczujesz się, gdy pokażesz swoje prawdziwe emocje i intencje. Trójki są podziwiane za swoją determinację i pracowitość. To samo w sobie – naprawdę wystarczy, by inni Cię podziwiali.
  • Zacznij budowanie zdrowych relacji od prostego ćwiczenia – wybierz najbliższą Ci osobę i raz dziennie, przez tydzień, komplementuj jej osiągnięcia, niezależnie od ich natury. Zrób dla kogoś coś, czego Ty sam oczekujesz od innych – podziwiaj. Bardzo szybko dostrzeżesz, że to „wraca”. Na takim podłożu bardzo łatwo będzie Ci zbudować silną, prawdziwą relację. Gdy już to osiągniesz przenieś to ćwiczenie na kolejne osoby – nawet na ludzi obcych. Pozwoli Ci to całkowicie zmienić sposób, w jaki postrzegasz ludzi i świat. Doceń działania innych, nawet jeśli są to najprostsze i najmniejsze rzeczy – a oni odwdzięczą się tym samym.
  • Gdy czujesz presję, związaną ze swoim podstawowym lękiem – zwolnij tempo. Prostym ćwiczeniem jest 5 głębokich wdechów, które uspokoją organizm i pozwolą Ci trzeźwiej spojrzeć na swoją sytuację. Czy na pewno „musisz” koniecznie wygrać? Czy to zwycięstwo da Ci satysfakcję? Pamiętaj, że walczysz o lepszego siebie, a nie lepsze miejsce „na podium”.
  • Czas wolny po części spróbuj przeznaczyć na pracę „dla innych”. Może to być akcja charytatywna, lub coś zorganizowanego przez Ciebie, nawet rodzinny obiad, który ugotujesz dla innych. Skupienie uwagi na potrzebach innych ludzi pozwoli Ci inaczej spojrzeć na siebie samego i Twoje relacje. Zapewniam Cię, że niespodziewanym efektem takiego działania będzie silniejsze poczucie własnej wartości.
  • Gdy znajdziesz się w stresującej sytuacji – pamiętaj, że masz tendencję do szukania poklasku innych. Zastanów się dwa razy, czy podejmujesz jakąś decyzję, bo Ty faktycznie czegoś chcesz, czy może tylko dlatego, by przypodobać się innym?

I najważniejsze – porzuć ideę porównywania siebie z innymi. Zacznij porównywać siebie z sobą samym. Rywalizuj z sobą samym, a nie z innymi. Postaraj się sobie to gdzieś zapisać i ciągle do tego wracać. Twórz lepszą wersję siebie, rozwijaj się, zamiast budować sztuczny wizerunek. Bądź jutro lepszą osobą niż jesteś dziś. A nie szybszą/piękniejszą/bogatszą osobą, niż jest „Franek” z bloku obok…


Więcej informacji na temat Ennegramu znajdziecie na stronie „Enneagram Institute” (niestety tylko po angielsku). Polski serwis „Enneagram.pl” oferuje mniej dokładne opisy. 


Wszystkie artykuły w tej serii:

  1. Lęk przed niedoskonałością – czyli „Będę szczęśliwy gdy będę idealny”
  2. Lęk przed odrzuceniem – czyli „Będę szczęśliwy gdy będę lubiany”
  3. Lęk przed porażką – czyli „Będę szczęśliwy gdy będę najlepszy”
  4. Lęk przed brakiem tożsamości – czyli „Będę szczęśliwy gdy będę kimś”
  5. Lęk przed bezradnością – czyli „Będę szczęśliwy gdy będę kompetentny”
  6. Lęk przed odpowiedzialnością – czyli „Będę szczęśliwy gdy inni zdecydują za mnie”
  7. Lęk przed uwiązaniem – czyli „Będę szczęśliwy gdy będę wolny”
  8. Lęk przed brakiem kontroli – czyli „Będę szczęśliwy gdy będę niezależny”
  9. Lęk przed konfliktem – czyli „Będę szczęśliwy gdy będę miał święty spokój”

Dołącz do naszej facebookowej grupy „Życie Pod Palmami” by śledzić bloga oraz poznać się i porozmawiać ze mną i z innymi czytelnikami.


O MNIE

Mam na imię Katarzyna, jestem architektem i od kilku lat mieszkam na Karaibach. O tym jak i dlaczego zmieniłam swoje życie dowiesz się ze strony „O MNIE” oraz z e-booka:

 

Skomentuj:

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s