Awokado – owocud natury

Na Karaibach uwielbiany i ceniony. W Polsce nadal mało znany, pomimo, że coraz lepiej dostępny. Owoc niezwykły, bo składający się w 75% z… tłuszczu! Niezwykle zdrowego tłuszczu (głównie Omega-9).

Dokładny skład tłuszczów w awokado to: ok. 63%- jednonienasycone , 14% – nasycone i ok. 12% -wielonienasycone (bardzo podobny skład jak w przypadku oleju z oliwek).

To kopalnia dobrze przyswajalnych i niezwykle zdrowych tłuszczy. Tłuszcze wielonienasycone nie są tu również szkodliwe, bo awokado spożywasz na zimno – a największe problemy powstają przy podgrzewaniu tego typu olejów (dlatego właśnie tyjesz i chorujesz gdy używasz przetworzonych olejów roślinnych np. słonecznikowego w kuchni!).

Jak wybrać dobre, dojrzałe awokado?

W Polsce znajdziecie je naturalnie jako owoc sprowadzany. Ciężko trafić na dojrzałe sztuki poza sezonem, ale teraz – w okresie letnim nie powinniście mieć z tym problemu.

Awokado to owoc z dość grubą skórką – więc nie trzeba się aż tak przejmować, jeśli nie mamy dostępu do upraw BIO. Występuje bardzo wiele odmian – od malutkich po wielkie, od ciemnych, niemal czarnych po jasno-zielone z delikatniejszą skórką. Te mniejsze z ciemniejsza skórką są bardziej tłuste i wyrazistsze w smaku – te jaśniejsze i większe – bardziej wodniste i delikatniejsze. Ja uwielbiam wszystkie i nie wybrzydzam, jako że na Karaibach też nie zawsze można je znaleźć (a jeśli są, najlepsze, lokalne – szybko znikają).

Idealne awokado nie będzie miało żadnych brunatnych plam – czy od obicia czy od zgniłych części w środku. Będzie delikatnie uginać się pod naciskiem palca. Uwaga na sztuki zbyt miękkie – mogą być zgniłe w środku. Tak samo sztuki twarde jak kamień, nie dające się nawet minimalnie wgiąć – po jakimś czasie dojrzeją, ale często kończy się to zgniciem w środku – stracicie pieniądze.

Jeśli znaleźliście delikatnie dojrzałe (takie, które uginają się bardzo minimalnie pod naciskiem) i chcecie je szybciej skonsumować – wystarczy takie awokado włożyć do papierowej torby z jabłkiem (lub ewentualnie bananami) – i zawinąć. Awokado będzie dojrzałe za 1-2 dni. UWAGA! Nigdy nie przechowujemy awokada w lodówce! 

Jak obierać i kroić awokado?

Podobnie jak mango, awokada nie da się obrać w tradycyjny sposób. Owoc należy przekroić wzdłuż, a wnętrze wybrać łyżką. Jeśli chcemy otrzymać kostki do sałatki należy wcześniej naciąć wnętrze w kratkę i potem wybrać całość. Jeśli chcecie połowę zachować na później – zostawcie pestkę wewnątrz – awokado zachowa świeżość w lodówce. Można też cały owoc obrać rękami jak na poniższym wideo:

Co kryje w sobie wnętrze?

Dojrzałe awokado ma konsystencję masła – jest zielonkawe przy skórce i zielono-żółte w środku. To właśnie ta jego część jest najzdrowsza i najbogatsza w mikroelementy. W Ameryce Środkowej mieszkańcy wręcz wyrzucają tę zewnętrzną część – ale biorąc pod uwagę ceny w Polsce – polecam konsumować całość :-).

Co dobrego kryje się we wnętrzu tego niezwykłego owocu (wartości w jednym, średniej wielkości owocudzie):
  • witamina K1: 36% dziennego zalecanego spożycia
  • witamina B9 (Folate): 30%
  • witamina C: 20%
  • witamina B5 (Pantothenic acid): 20%
  • potas: 20%
  • witamina B6: 20%
  • witamina E: 13%
  • witamina B3 (Niacin): 13%
  • miedź: 12%
  • witamina B2 (Riboflavin): 11%
  • magnes: 10%
  • mangan: 10%
  • błonnik: 37%

I w mniejszych ilościach jeszcze dużo innych. Ale co najważniejsze – naturalne tłuszcze w awokado pozwalają lepiej przyswajać te  wszystkie wartości. Oznacza to, że dodane np. do sałatki – pozwala lepiej przyswajać wartości również innych warzyw!

Ale to nie koniec dobrodziejstw – awokado zawiera również przeciwutleniacze. Mimo, że jest zielono-żółte zawiera znaczne ilości karotenoid (które zwykle występują w czerwonych o pomarańczowych częściach warzyw). Podobnie jak witaminy – karotenoidy są przyswajane w obecności tłuszczy.

Z czym to się je?

Awokado to jedna z najbardziej sycących rzeczy jakie można znaleźć w naturze. Już połówka średniej wielkości owocu wystarczy, aby poczuć się najedzonym. Dodane do zwykłej sałatki przekształca ją w pełnowartościowe i sycące danie główne.

Co nie oznacza, że awokada nie możemy jeść jako dodatku – osobiście uwielbiam je w połączeniu ze wszystkim: kurczakiem, burgerami, chili-con-carne, owocami (szczególnie z mango), jajkiem, serami… Awokado jest tak delikatne, że według mnie pasuje do absolutnie każdego smaku.

Najpopularniejsza forma jaką spotkacie to Guacamole – używane jako sos do mięs i potraw w Ameryce Środkowej i Południowej. To awokado w wersji „puree” (zblendowane lub „rozciapciane” widelcem). Najczęściej wymieszane z sokiem z cytryny lub limonki i solą, ale można dodać dowolne dodatki: przyprawy, po zblendowaniu dodać kawałeczki pomidora, papryczek, cebuli, etc. Nie ma jednego słusznego przepisu, ile osób tyle sposobów na jego przyrządzanie. Mam wielu znajomych z Meksyku, Kolumbii i Wenzueli i każdy z nich ma swoje upodobania co do guacamole – jak i również każdy z nich jest przekonany, że jego wersja jest najlepsza :-). Należy wykonywać je sprawdzając smak i dodając to co uważamy za stosowne.

Guacamole świetnie smakuje jako dodatek do burgerów i grilowanego kurczaka. Można go też użyć jako salsy – np. do pokrojonych w kawałki warzyw.

Moje ulubione zastosowania awokado to:

  • pokrojone w kostkę, polane wersją chili-con-carne (mięso wołowe mielone smażone z sosem ze zmiksowanych pomidorów, czosnku i lokalnych karaibskich papryczek+chili)
  • jako dodatek-sos do mojej ulubionej sałatki:
    • pokrojone na kawałki grilowane piersi kurczaka
    • sałata
    • pomidory koktajlowe
    • czarne oliwki
    • czerwona cebula pokrojona w cieniutkie kawałeczki
    • ser kozi gouda starty na tarce
    • słonecznik

Olej z awokado

Jeśli nie macie dostępu do świeżych awokado – możecie spróbować tłoczonego na zimno, nierafinowanego oleju. Zachowuje on wszystkie dobroczynne właściwości tego owocu, włącznie z jego delikatnością w smaku, przez co dużo lepiej nadaje się np. do przyrządzania własnego majonezu czy własnych sosów. Jak wszystkie dobrej jakości oleje jest niestety dość drogi. Znajdziecie go prawdopodobnie tylko w sklepach ze zdrową żywnością (BIO). Olej ten idealnie nadaje się również do pielęgnacji skóry i działa zbawiennie na wszelkie zaczerwienienia i stany zapalne (podobnie jak olej z kokosa).

.


Uważasz powyższy artykuł za wartościowy i chcesz widzieć na blogu więcej podobnych treści? Od teraz możesz „głosować” pod każdym tekstem symboliczną złotówką, klikając w świnkę obok.

Zebrane środki pomogą rozwinąć kanał YouTube i stworzyć cykl filmów pokazujących życie na Karaibach.

Dołącz do naszej facebookowej grupy „Życie Pod Palmami” by śledzić bloga oraz poznać się i porozmawiać ze mną i z innymi czytelnikami.


O MNIE

Mam na imię Katarzyna, jestem architektem i od kilku lat mieszkam na Karaibach. O tym jak i dlaczego zmieniłam swoje życie dowiesz się ze strony „O MNIE” oraz z e-booka:

5 myśli nt. „Awokado – owocud natury”

    1. Można, z tym że niedługo. Max. 1 dzień, potem robi się czarne. Najlepiej zamknąć je w szczelnym pojemniku. Tłuszcze avokada bardzo szybko się utleniają – nawet w lodówce. Polecam artykuł: Tłuszcze – jak je spożywać, by się nie zabić” 🙂 Tam jest wyjaśnione dlaczego.

      Polubienie

      1. A jezeli kupie niedojrzale? Zazwyczaj kupuje niedojrzale, ktore dojrzewa w domu, czasami przechowuje je w lodowce. Jak rozpoznac ze tluszcze w owocu sie utlenily?

        Polubienie

Skomentuj:

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s