Jak budzić się wyspanym? Jak wstawać wcześnie rano?

 Większość życia budziłam się tak późno jak to tylko możliwe. Zwłaszcza podczas studiów. Kiedy zaczęłam pracować pojawianie się w pracy o 9 rano było dla mnie torturą. Dziś budzę się codziennie o 6 rano. Nawet w dni wolne. Nie dlatego, że muszę. Dlatego, że chcę.

Odkąd zmieniłam swój styl życia wstawanie rano zmieniło się z katorgi w przyjemność. Uwielbiam budzić się wcześnie rano z energią i chęcią do działania. Nie pamiętam już kiedy ostatnio byłam na jakiejś późnej imprezie albo zarwałam nockę. Radość płynącą z wczesnego wstawania cenię wyżej niż najlepsze imprezy.

Co wpływa na naszą energię (czy raczej jej brak)? Dlaczego niektórzy budzą się skacząć z radośći a inni mają problem, żeby wyjść spod kołdry? Odpowiedź nie jest prosta i jak zwykle, mamy tu do czynienia z kilkoma czynnikami:

jakość snu: natury nie da się oszukać – jeśli nie śpisz wystarczająco długo nie będziesz miał energii. Zależnie od Twojego stylu życia potrzebujesz od 7-8 godzin snu. Paradoksalnie spanie powyżej 8 godzin również powoduje, że czujemy się senni, bo organizm wpada w kolejną fazę snu. Sen to czas regeneracji organizmu i jest nam tak samo niezbędny jak pożywienie.

dieta: organizm ludzki potrafi czerpać energię z 2 źródeł – cukrów (węglowodanów) i tłuszczów. Energia wytwarzana przy pomocy cukrów jest szybko dostępna, powoduje nagły przypływ sił, ale też bardzo szybko spada powodując znużenie. Natomiast spalanie tłuszczów zapewnia długotrwałą i jednostajną energię. Współczesna standardowa dieta jest przesycona cukrami a brakuje w niej jakościowych tłuszczy. Stąd wieczne spadki energii i ciągłe sięganie po kawę.

coffe

kawa: wszechobecny problem. Picie więcej jednej o poranku poważnie wyniszcza Ci organizm. Zakłóca jego pracę. Wpływa negatywnie na trawienie. Kompletnie uniemożliwia zdrowy sen. Osobiście ograniczam się do jednego kubka z samego rana, dobrej jakościowo, lokalnej kawy. Jeśli koniecznie musisz pić ją częściej – sięgaj po bezkofeinową. W smaku nie jest gorsza a nie powoduje problemów.

– alarm: głośne, agresywne dźwięki powodują niepotrzebny stres i wcale nie pomagają Ci się wybudzić. Podobnie opcja snooze – zapomnij o niej. Ustaw sobie łagodną muzykę, najlepiej zwiększającą głośność i zostaw alarm w innym pokoju. Przejście nawet kilku kroków powoduje, że organizm zaczyna pracować i łatwiej Ci będzie się wybudzić.

słońce: tak, polski klimat to tragedia. Przez ponad pół roku budzimy się i funkcjonujemy w kompletnych ciemnościach. Ale przez te kilka miesięcy, kiedy mamy choć trochę słońca, warto z niego korzystać. Kiedy mieszkałam w Europie spałam zawsze po wschodniej stronie apartamentu. Nawet kilka promieni słońca powoduje skok energii i chęci do życia. Zdecydowanie warte przemeblowania mieszkania. Lub nawet przeprowadzki.

– plany: wspólną cechą ludzi budzących się z samego rana jest posiadanie zapełnionego grafiku. Jeśli masz wielkie plany na każdy dzień, po prostu musisz wstawać wcześnie, żeby je zrealizować. Zacznij planować swoje weekendy. Wycieczki, nawet krótkie, poza miasto, mogą kompletnie zmienić Twoje podejście do życia.

Ponoć na to, czy lubimy wstawać wcześnie rano, czy funkcjonować w późnych godzinach nocnych mają wpływ nasze geny. Gdyby tak było,  nie miałabym szansy zmienić swojego życia ani ja, ani żadna inna ze znanych mi osób. Albo przynajmniej powinno to dla nas być cholernie ciężkie. Nie jest. Jest naturalnym efektem zmian stylu życia.

Wczesne wstawanie jest domeną najszczęśliwszych ludzi na świecie, podczas gdy „nocne marki” mają aż trzykrotnie większą szansę na stany depresyjne. Ci, którzy budzą się z samego rana zwyczajnie są szczęśliwsi. Realizują swoje plany i marzenia. Od Ciebie zależy czy do nich dołączysz.

.


Uważasz powyższy artykuł za wartościowy i chcesz widzieć na blogu więcej podobnych treści? Od teraz możesz „głosować” pod każdym tekstem symboliczną złotówką, klikając w świnkę obok.

Zebrane środki pomogą rozwinąć kanał YouTube i stworzyć cykl filmów pokazujących życie na Karaibach.

Dołącz do naszej facebookowej grupy „Życie Pod Palmami” by śledzić bloga oraz poznać się i porozmawiać ze mną i z innymi czytelnikami.


O MNIE

Mam na imię Katarzyna, jestem architektem i od kilku lat mieszkam na Karaibach. O tym jak i dlaczego zmieniłam swoje życie dowiesz się ze strony „O MNIE” oraz z e-booka:

11 myśli nt. „Jak budzić się wyspanym? Jak wstawać wcześnie rano?”

  1. Jest Pani niesamowita! W kazdej kwestii trafia Pani w sedno sprawy! Dziekuje ze dzieli sie Pani tym wszystkim z nami, dla mnie osobiscie to odskocznia od brutalnej rzeczywisctosci i iskierka na lepsze jutro!

    Lubię to

  2. Też lubię w stawać o 6:00 rano ale aby to zrobić zadziałać muszą u mnie 2 czynniki wyżej opisane:
    -sen dobrej jakości i pójście do łóżka o max. 23:00
    -słońce za oknem.

    W ciągu zimy i przesilenia mam cholernie ciężko wstać o tej godzinie.

    Lubię to

    1. Ja nie miałam problemów w Berlinie z wstawaniem o 5-6 nawet w Zimie gdy zaczęłam stosować dietę pierwotną. Do dziś widzę skutki zjedzenia pieczywa czy zbyt dużej ilości cukru – już dzień po nie mogę wstać z rana 🙂 To kwestia energii.

      Lubię to

  3. U mnie problem jest taki, że ja lubię być wcześnie na nogach, idealna godzina to 5 am, tylko, że nie lubię wstawać 😛 Jak już wstanę, to w większości przypadków jest ok. Najgorzej jednak jest się ruszyć z wyrka 😛 miałam już taki okres, że o 5 już byłam na nogach i to było świetne! Ciągle jednak walczę ze sobą i codziennie sobie obiecuję, że tym razem to już na pewno. Do tej pory miałam zawsze spokojny budzik nastawiony, ale kilka razy się zdarzyło, że w ogóle go nie słyszałam i przegapiłam :/ ehh, powinnam bardziej zadbać o swój sen i wstawać zaraz jak się obudzę…

    Lubię to

  4. Ciekawy blog!

    Ja na szczescie nie ma problemow z budzeniem i wstawaniem wczesnie rano. Problem jest z tym co sie dzieje po wstawaniu – metro, praca, dom i tak w kolko….

    Ogolnie to ze wszystkimi poradami sie zgadzam – szkoda tylko ze do niektorych sie nie moge sam zalecic np. odnosnie slonca.

    Lubię to

Twoje przemyślenia na ten temat?

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s